Elektronická evidence tržeb (EET) – revoluce v hotovostních tržbách
Od 1. prosince 2016 vešla do praxe zásadní změna v evidenci tržeb. Všechny peníze přijaté v hotovosti (včetně stravenek, šeků) nebo prostřednictvím platební karty se evidují na finančním úřadě.
Fáze EET:
• 2016 – stravovací a ubytovací služby,
• 2017 – 1. března – maloobchod a velkoobchod,
• 2018
– 1. března – ostatní činnosti (kromě těch ve 4. fázi), například svobodná povolání, doprava, zemědělství
– 1. června – vybraná řemesla a výrobní činnosti
Díky intenzivní práci Asociace malých a středních podniků a živnostníku ČR, která probíhala již od roku 2014, se během systematického vyjednávání s Ministerstvem financí, podařilo dohodnouttakové podmínky, které nemají podnikatelé v žádné z okolních zemí, kde je EET již dávno mají. Hlavním cílem těchto schůzek bylo dojednat takový postup, který bude jednoduchý a podnikatele nezatíží finančně ani neomezí jeho podnikání.
Patří k nim zejména:
• Zavádění EET je postupné
• Jako příspěvek na zavedení systému získá každý podnikatel paušální sleva na dani v celkové výši 5.000,– Kč
• Pokud zákazník nepřevezme účtenku, podnikatel za to nebude nijak pokutován, tak jako je tomu v jiných státech. Zkrátka zákazník PŘEVZÍT ÚČTENKU NEMUSÍ
• Byla snížena sazba DPH z 21 na 15% u stravovacích služeb
• Ačkoli v celé Evropě jsou povinné elektronické pokladny většího rozsahu, podnikatelé v Čechách mají možnost si vybrat. Bohatě stačí i jednoduché, finančně nenákladné zařízení.
V současné době se navíc stále aktivně jedná o úpravu EET a to hlavně o snížení dosahu těch, kterých se EET týká. Jedná se hlavně o opravdu malé firmy s ročním obratem do 250 či 500 tisíc Kč. Jedná se zejména o různé přivýdělky, seniory s nepravidelným příjmem a nebo třeba obchůdky a hostince na vesnici, které otevřou jen jednou dvakrát do týdne.